Hold on I’am coming’ Dit nummer van Same and Dave schalde door de Mastenhal.

Het leek wel dit het favoriete nummer was op deze zondag voor de inwoners van den Helder. Want wat een grote opkomst voor de Pasar op deze zondag.

En zo’n grote belangstelling is dan ook meer dan verdient. Ik sprak nog even met de voorzitter van de Tropenvrienden den Helder. Zij vergeleek het samenspel van al die vrijwilligers met een topteam bij voetbal. ‘Het is van groot belang dat je samenspeelt. Elkaar aanvult waar mogelijk met in je achterhoofd de teamprestatie. Ik ben er trots op dat dit samenspel bijna op alle fronten wordt gespeeld. Alles loopt soepel en dat merken de bezoekers’. Dat het ware woorden zijn blijkt uit de reacties van de vele bezoekers die een fantastische dag beleefden in het Indo Rock Café, de grote gezellige markt en heerlijk genoten van de optredens op het grote podium.

De formatie Mas Putih zorgde voor een ontspannen begin aan het begin van de pasar. Wel moest er eerst nog wat gevierd worden want Tom was jarig vandaag en dat wilde hij bescheiden weten ook. ‘Ik ben 16 geworden’, grapte hij, ‘en dus mag ik nu brommer rijden’.

Deze muikanten bekend o.a. van de TLP reizen naar Spanje trokken natuurlijk vele fans. ‘Saar, wanneer gaan we weer naar Spanje? Wat was het gezellig he!’.

Ook vele leden van de dansgroep Hawaiian Fantasy (ook TLP Spanje reis) waren gekomen. ‘Kunnen we even op de foto?’

Het reünie gehalte was zeker hoog!

Diverse organisatoren waren afgekomen op het optreden van de Swinging Sound Machine. Tjonge wat en formatie. Daar was iedereen het over eens. Misschien hadden sommige getwijfeld of hun muziek misschien te hevig was maar niets was minder waar. Jong en oud genoten van hun Soulmuziek en de andere nummers, tophits uit de jaren 60-70- en 80.

Ulisses is dan ook de performer die niet alleen zijn bandleden inspireert maar ook de aanwezigen in de zaal weet te enthousiasmeren. Dat leidde tot dansen en meezingen, klappen, ja, gewoon heerlijk uit je dak gaan met deze formatie.

En wat heeft het publiek genoten van dansgroep Warna Semesta. De leidster van de groep kwam opgewonden vertellen dat de nieuwe kleding precies op tijd was gearriveerd voor hun nieuwe dansen. ‘Kijk maar dadelijk’, kondigde ze aan, ‘het ziet er gewoon schitterend uit’. Ze had niet overdreven iedereen hoorde je over de perfect uitgevoerde dansen en de prachtige kleding. En wat een soepele dynamiek en creativiteit konden we bewonderen, om jaloers op te worden.

De middag ging voorbij met de diverse optredens die langzaam toe werkten naar het concert van Graham Lee, het bandlid van de zo befaamde SCORPION’ uit England die natuurlijk met hun grote hit “Hello Josephine’ bij velen herinneringen boven brengt.

In een show van meer dan een uur schotelde deze fantastische zanger en gitarist met zijn ‘Friends’ de ene tophit na de andere uit zijn hoed die hij letterlijk tegen het einde van zijn optreden opzette. Een concert met een hoog ‘Sing along’ gehalte. Als je de tekst niet meer goed wist dan souffleerde Graham wel even.

En zo kwam er op de Pasar ruim na tienen een eind aan een mooie dag. Bij de uitgang hoorde ik alweer dat de stemming in het Indo Rock Café er goed inzat. En dat is toch uniek voor deze Pasar je kunt hier altijd nog even doorgaan tot de late uurtjes.

Vandaag, 2e Pinksterdag een thuiswedstrijd voor Wipe Out Selection. Dus iedereen weet dat in den Helder en inmiddels in heel Nederland dat is een formatie met tevredenheidsgarantie. Zij maken van elk optreden een feestje. Ik heb er nu al zin in. En dan de dansgroep Madè die hun interpretatie van het Ramayana Ballet.

Aïs Lawa-Lata en Wieteke van Dort (als Tante Lien) zullen ons weer meenemen in de sfeer van Tempo Dulu. Wat geweldig dat zij de reis maken naar den Helder. Wat een goede herinneringen hebben we niet aan de Tante Lein show op tv van vroeger. Een stukje nostalgie? Ja maar we weten ook dat deze twee rasartiesten steeds maar nieuwe projecten aanpakken en zo verklap ik al stiekem dat er een nieuwe Cd op stapel staat met hele verrassende dansmuziek!

Tot dadelijk!

Pasar Malam den Helder startte letterlijk stormachtig aan de 48e editie. Want wat was het weer na een prachtige week vol zonneschijn omgeslagen naar een dag met windkracht 5 of 6 en donkere wolken waar af en toe een hevige bui uit naar beneden stortte.

Ik heb dan ook bewondering voor de verkeersregelaars (ook weer vrijwilligers van Tropenvrienden den Helder) die dus in weer en wind de auto’s met bezoekers naar een parkeerplaats wezen dichtbij de ingang.

Eenmaal binnen was je het ‘buitengebeuren’ alweer snel vergeten. Een hartverwarmende ontvangst door de Carmen (de voorzitter van de organiserende vereniging) was daar medeoorzaak van en de prachtige aankleding bij de entree met de kleurrijke lampionnen brachten je gelijk in een tropische warme stemming. Maar ook de hele entourage van de Mastenloods, gebouw 66 op het Willemsoord, is uniek voor heel Nederland. Je stap als het ware in een wereld van tientallen jaren terug. Deze hal biedt de standhouders de mogelijkheid om met hun kramen zich goed te onderscheiden en hun waren goed uit te laten komen. En zoals een bezoeker samenvatte: ‘Een bezoek aan de Pasar Malam den Helder op deze locatie voelt al en warm bad’. Ik ben het daar voor 100 % mee eens.

Direct links bij de entree loop je met een scherpe bocht naar het Indo Rock café. Ook daar lijkt de tijd niet te hebben stil gestaan en dat is dan ook de plek voor de echte IndoRockers! En als u het nog niet weet na het formele sluiten van de Pasar gat daar het feest nog even door tot de late uurtjes. Ik zag daar gelijk al een aantal bekenden muzikanten. Ik vroeg aan de opgestelde band of zij nu de Wipe Out Selection waren. Een bulderende lach kwam van Brian Leepel. Ik begreep echter dat een aantal muzikanten wel degelijk in het verleden daarin gespeeld hadden en natuurlijk spleet Brian daar nu in en is tevens leider van de W.O.S. Maar nu stond hij daar als Brian & Friends.

En wat kunnen die jongens lekker spelen. Later op de dag trad Buddy Mitchell nog op eerst alleen maar later ook met deze band. Lekker sfeertje en dat was het publiek het mee eens zoals bleek uit de grote aandacht voor de muziek en de dansvloer.

Via het Indo Rock Café dus naar de Pasar en daar zagen we weer vele vertrouwde standhouders. Praatje hier, praatje daar en zo geraakten we dan eindelijk bij het podium waar dansgroep Bunga Melati hun kleurrijke culturele Molukse show bracht.  Natuurlijk hier weer de bekende Milly als presentatrice maar ook weer de boys van TLP Productions. Opvallend was weer het mooie warme samengestelde licht wat het optreden nog kleurrijker maakte.

En zag ik daar nu een regenboog geprojecteerd? Ik kreeg bijna een cursus van Frank toen ik daar een compliment over maakte! ‘Kijk’, begon hij, om me daarna de mogelijkheden op de lichtcomputer te laten zien.

Wat heb ik genoten van Hans Milané. Strak in een smetteloos witte outfit bracht hij twee shows die hem maakte tot een muziekreisleider in de tijd. Misschien dom van mij maar nog niet eerder was zo duidelijk opgevallen welke uitgebreid repertoire deze zanger beheerst. Dat loopt werkelijk van aloude tradionele Indische songs tot Soul, van Indo Rock tot Latin. En hij stemt zijn show af op het aanwezige publiek.

Niet een van tevoren rigide Play list maar hij dirigeert vanaf het podium de geluidmensen. ‘Nu nummer 12’, geeft hij dan aan. ‘Dat is een nummer of een vermiste engel en voordat je het weet sta je te dansen op: Heaven Must Be Missing One Angel. Even maar wat nummers genoteerd van zijn muzikale wereldreis: Waktu Hajan Sore Sore – The Spanish Night Is Over -  Waarom Huil Je Toch Nona Manis – Dance The Night Away – Cukup Satu Kali – La Colegiala – Blue Berry Hill/I Can’t Stop Loving You – Tanase – Take Your Memory With You When You Go – You Send Me – Alusi Au – He’ll Have To Go – Dansa -  El Mismo Sol – Mustang Sally – Poco Poco en etc.

XANUR onder leiding van Robby Lubis maakte er weer een te gekke dag en avond van. Wat een sfeermakers! Dat kun je niet beschrijven dan moet je meemaken. En wat kunnen ze snel schakelen van sfeer. Ze zijn ook een beetje gek met z’n allen. Niet alleen op het podium maar ook daarvoor. Want als collega Hans Milané zijn optreden doet gaat bijna de hele band de dansvloer op. De moves zijn spectaculair evenals hun uithoudingsvermogen.

De Pasar wordt afgesloten met een gezamenlijk optreden van Xanur, presentatrice Milly en Hans. Robby liet weer even zien hoe hoog zijn bereik nog steeds is. ‘Hoe doetiedat’, was dan ook de oprechte vraag van Milly. Het publiek vond het prachtig. 22.00 uur. De Pasar gaat sluiten maar de diehards begeven zich naar het Indo Rock Café. Ik loop daarlangs. Het feestje is al begonnen…. Dat kan niet meer fout gaan.

Vandaag zondag, eerste Pinksterdag wordt een topdag want het programma is spectaculair met o.a. Graham Lee uit Engeland. Meer weten ga naar www.tropenvriendendenhelder.nl

Warna Semesta op Pasar Malam den Helder. Zondag 15 mei.

Warna Semesta Dance Collaboration is een nieuwe dansformatieOns programma bestaat die inmiddels haar waarde voor diverse evenementen meer dan bewezen heeft. Onder leiding van Anouk Wilke heeft deze dansgroep een repertoire ontwikkelt welke met een hoog cultureel amusement gehalte. Het repertoire bestaat voornamelijk uit moderne creaties, waarbij veelal traditionele thema''s en/of bewegingen centraal staan. Innovatie staat bij hen hoog in het vaandel. Naast onze eigen choreografie is er ruimte voor anderen om hun eigen creativiteit te laten zien aan een breed publiek.

Aangezien zij ook geschoold zijn in traditionele Indonesische dansvormen, behoren deze ook tot het repertoire en de originele traditionele kleding is een lust voor het oog!.
Naast dans zijn zij ook thuis in andere kunst- en cultuurvormen, zoals wayang, topeng (maskers), Indonesische zangstijlen en Indonesisch koken. Kortom een grote die op meerdere vlakken creatief uiting geeft aan hun talenten. Ik weet zeker u zal van deze dansgroep bijzonder zult genieten!

WIPE OUT SELECTION!
Op maandag 16 mei Indo Rock met Wipe Out Selection op de Pasar Malam in den Helder.

Geen onbekende formatie voor de Pasar den Helder. Ze komen altijd graag naar Willemsoord gebouw 66 in den Helder om daar het publiek te laten genieten van hun interpretatie van de Indo Rock. Een gitaarshow van Lode Simons is daar een vast onderdeel van en zijn sprong aan het eind van deze show is inmiddels in het hele land bekend. Een formatie die zich blijft ontwikkelen en niet bang is even een muzikale zijsprong te doen. En dat is altijd terug te vinden in de sets die ze met veel plezier spelen. Dat wordt weer een mooie dag in den Helder waar zij de drie dagen Pasar feestelijk en spectaculair zullen afsluiten. Laat dat maar aan Wipe Out Selection over. De nummers van de twee succesvolle Cd’s komen natuurlijk ook voorbij maar misschien ook als verrassing wat Latin en Soul? We zullen het meemaken. Deze band die bestaat sinds 2010 heeft bewezen gen eendagsvlieg te zijn. Ze weten wat ze willen. Ze combineren allen hun passie voor muziek met een maatschappelijke carrière. Een goed evenwicht tussen deze twee carrières is van levensbelang voor een band.

We gaan drie sets genieten van: Lode Simons, Brian Leepel, Ron Poetoehena, Peter Valkenier en last but not least Richard Portier.

XANUR op de Pasar Malam in den Helder. Dat wordt genieten van ervaren muzikanten die weten wat publiek van hen eist. Niet voor niets dat deze formatie populair is in heel het land. De ervaring en liefde voor muziek en met name hun passie om het publiek te vermaken maken daar een groot deel van uit. Sympathieke muzikanten die hun passie vanaf het podium altijd voor 100 % waarmaken.

Een stukje geschiedenis?

In 2005 heeft bandleider van Xanur, Robby Lubis, na 6 succesvolle jaren bij de band Challenge, deze groep verlaten. De band Marabunta was wedergeboren. De wederopstanding van de succesvolle groep uit de jaren 70, Marabunta (1972-1980) was een feit. Medio jaren 70 trok Marabunta volle zalen in Den Haag (Amicitia), Amsterdam (Marcanti), Arnhem (Mucis Sacrum), Rotterdam (Palace) etc. Steevast kwamen er zo''n 1000 man opdraven in deze hele grote zalen als Marabunta optrad. In die periode had je nog van die hele grote zalen en was Marabunta succesvol met als hoogtepunt de supporting-act van Tavares en Joe Tex, beiden in 1977. Zoals boven vermeld, heeft Robby in 2005 Marabunta weer bij elkaar gebracht en was Marabunta deel 2 (2005-2012) wederom succesvol geweest.
Begin 2013 heeft Robby Lubis besloten om Marabunta te verlaten om een nieuwe band op te richten, genaamd Xanur. Deze band bestaat uit een aantal leden van Marabunta, o.a. Martin Dijkstra, Robby Lubis, Patrick Smulders, Onno v.d. Vooren, aangevuld met een zangeres, Quintanella, en een gitarist Damian van Halving. In 2015 heeft Onno besloten om te stoppen bij Xanur. Als vervanger is Frank van Koppenhagen vanaf 2016 in de band gekomen. Robby en Frank hebben al eerder samen bij Challenge gespeeld (1999-2005).

Xanur, een band die, country, dangdut, poco-poco, rock ''n roll, soul, keroncong maar ook nog muziek uit de jaren 70 speelt.
Kortom een band om van te genieten op de Pasar Malam in den Helder op zaterdag 14 mei!

Dansgroepen op een Pasar Malam is gewoon traditie. Ook op de Pasar Malam in den Helder zijn er weer verschillende dansgroepen te bewonderen. Vandaag even in het zonnetje: Dansgroep Bunga Melati!

Dansgroep Bunga Melati staat onder leiding van Jeffrey Meijboom. Zijn kracht ligt samen met de danseressen in het creëren van nieuwe dansvormen. Een doordachte keuze van de kleding en attributen hoort daarbij. Het steeds weer vernieuwen van de trditionele dansen, met respect het oude in een nieuw jasje steken is een kenmerk van deze dansgroep.
De kleding, haardracht en alle bewegingen gedurende in shows zijn op elkaar afgestemd en vormen een perfecte eenheid.

Laat u weer verrassens door dansgroep Bunga Melati op de Pasar Malam in den Helder. Zij treden op zaterdag 14 mei op. Zie ook het programma en meer informative op www.tropenvriendendenhelder.nl

Pasar Malam Den Helder komende 14 t/m 16 mei ken teen unieke sfeer. Tropenvrienden den Helder organiseert deze Pasar voor de 47e keer en ook dit jaar zal het weer drie dagen een feestelijke culturele gebeurtenis worden.

Alleen al de locatie waar de Pasar wordt gehouden is uniek. De mastenloods op het terrein van het Willemsoord straalt een rijke geschiedenis uit. Dus combineer, vooral als u van buiten den Helder komt en het Willemsoord niet kent, uw bezoek aan de Pasar met een wandeling over het immense terrein. Machtig mooi!

Het schitterende cultureel erfgoed wat Willemsoord is, laat je nog precies zien hoe de werf er vroeger uitzag. Dit is niet voor niets een rijksmonument! Struin over de oude werven, bezoek een van de leuke musea, maak een vaartocht in een prachtig gerestaureerde schip of laat de kinderen naar hartenlust spelen in een speelparadijs.

Kortom een bezoek aan de Pasar Malam den Helder redt je nauwelijks in een dag. Een geweldige dag en misschien wel dagen liggen voor u en uw gezin in het verschiet.